Keniatietoutta

Kenia

Kenia on päiväntasaajalla ja sen luonto on monimuotoinen. Peräti kahdeksan prosenttia Kenian pinta-alasta on luonnon suojelu-aluetta ja Itä-Afrikan hautavajoama kulkee maan pohjoispuolelta. Kenian länsipuolella on Afrikan suurin järvi, Viktorianjärvi ja maan eteläpuolella pääsee nauttimaan pitkistä, valkohiekkaista rannoista ja lämpimästä Intian valtamerestä.

Keniassa vaihtelee kuiva kausi ja sadekausi. Sadekausia on vuodessa kaksi, marras-joulukuussa pieni sadekausi ja maaliskuusta toukokuuhun iso sadekausi.

Kenia sijaitsee itä-Afrikassa, ja sen naapurimaina on Tansania, Etiopia, Somalia, Uganda ja Etelä-Sudan. Keniassa on 42 eri heimoa ja 68 eri kieltä. Suurimmat heimot Keniassa on kikujut, luot, luhyat, kalenjinit, kambat, kisiit ja merutit. Kielitieteellisesti Kenia voidaan jakaa kolmeen ryhmään, bantukielisiin, nilosaharalaisiin kieliin ja kuušilaisiin. Viralliset kielet Keniassa on swahili ja englanti. Oppilaitoksissa opetus tapahtuu pääsääntöisesti englanniksi.

Nairobi

Nairobi on Kenian pääkaupunki ja on yksi Afrikan suurimmista kaupungeista. Sen väkiluku on n. 4,4 miljoonaa. Nairobin tunnetuimpia turistinähtävyyksiä on Nairobin kansallispuisto, jossa pääsee näkemään suosituimpia villieläimiä, kuten leijonia, hyenoja ja sarvikuonoja. Myös yli 400 erilaista lintulajia elää tässä luonnonpuistossa. Toinen suosittu turistinähtävyys on Nairobin kansallismuseo, jossa pääsee syventymään Kenian historiaan, kulttuuriin ja luontoon. Muita turistinähtävyyksiä on kirahvipuisto, Masaai Market ja Ngong Hills.

Mombasa

Mombasa on Kenian toisiksi suurin kaupunki ja se sijaitsee etelässä, Intian valtameren rannalla. Nairobista kulkee rautatie Mombasaan, ja tällä junamatkalla voi nähdä erilaisia villieläimiä, kuten kirahveja ja norsuja. Nairobista Mombasaan pääsee myös lentämällä tai bussilla. Mombasassa sijaitsee Kenian tärkein satama. Mombasassa pääsee näkemään vanhaa kaupunkia.

Mombasasta n. 30 km päässä sijaitsee Diani Beach, jossa pääsee nauttimaan aikaisemmin mainituista valkohiekkaisista rannoista. Diani beachin nähtävyyksiä on esimerkiksi Shimba Hills, Colobus luonnonsuojelupuisto ja Kaya Kinondon pyhä metsä. Cave -ravintola on myös näkemisen arvoinen paikka, sillä tämä ravintola on rakennettu luolaan!

Kisumu

Kisumu on kolmanneksi suurin kaupunki Keniassa. Sen väkiluku on noin päälle 700 000. Kisumu sijaitsee Victoriajärven vieressä ja kaupunki on kuuluisa siitä, että Amerikan entisen presidentin Barack Obaman isän kotikaupunki. Nairobista pääsee Kisumuun lentämällä alle tunnissa tai bussilla, bussimatka kestää noin kahdeksan tuntia. Kisumussa näkemisen arvoisia paikkoja on Kit Mikayi, Ndere-saari, Dunga Hill (ravintola) ja Hippo point.

Nakuru

Nakuru on Kenian neljänneksi suurin kaupunki, ja se sijaitsee luoteessa Nairobista. Nakurussa sijaitsee Nakurujärven kansallispuisto, ja järvellä voi nähdä suuria määriä flamingoja. Kansallispuistossa voi tavata myös paljon villieläimiä.

Presidentti: William Samoei Ruto (12 09 2022-)

Valuutta, Kenian šillinki, lyhenne KES

Kenia pähkinänkuoressa